Elevátory, špecifické zariadenia na zdvíhanie a prepravu materiálov, zohrávajú kľúčovú úlohu v mnohých odvetviach ako sú poľnohospodárstvo, potravinárstvo, chemický a ťažobný priemysel. Existuje niekoľko typov elevátorov, ktoré sa líšia konštrukciou a použitím.
Charakteristika a použitie:
Korčekový elevátor je určený na vertikálnu dopravu sypkých práškových a zrnitých materiálov v granulometrickom rozsahu 0 až 60 mm. Vlhkosť práškových materiálov nesmie presiahnuť 1% H2O. Všeobecne platí podmienka u materiálov s vyšším obsahom vody, že kritériom pre vhodnosť použitia KEP na dopravu takéhoto materiálu je jeho lepivosť či sklon k zachytávaniu v korčeku. Nie je prípustné dopravovať triedené materiály, pri ktorých veľkosť najmenších zŕn je 25 mm. Granulometrický rozsah dopravovaného materiálu musí zodpovedať obvyklej granulometrickej štruktúre mlecích či drviacich zariadení. Pripúšťa sa ojedinelý výskyt zŕn do 80 mm. Prípustná teplota dopravovaného materiálu je závislá na použitej dopravnej gurte. Pri štandardnom prevedení je to v rozsahu -10 až +70 °C. Pri použití špeciálneho dopravného pásu je možné dopravovať materiály teplé až 150 °C. Podmienkou pre správny chod KEP je nutnosť zabezpečiť plynulé dávkovanie dopravovaného materiálu. Materiál nesmie byť privádzaný pod tlakom.
Rozmery a parametre zariadenia:
Typový rad korčekových elevátorov pásových zahŕňa 8 základných veľkostí jedno a dvojšachtových, odvodených od šírky korčeka < 220 až 900 mm >, v celej škále tvarov korčekov a otáčok bubnov a tomu zodpovedajúcich výkonov. Dopravnú výšku je možné voliť v rozmedzí 5 – 50 m. Elevátory sú dodávané kompletne vybavené, s pohonom, držiakom strážcu rotačného pohybu a so spojovacím materiálom. U výrobcu je možné po technicko- obchodnom prerokovaní objednať úpravy alebo adresné prevedenie.
Popis prevedenia:
Korčekový elevátor pásový patrí do radu tzv. elevátorov rýchlobežných, u ktorých dochádza k vyprázdňovaniu materiálu cez vonkajšiu hranu korčeka. Celková konštrukcia KEP je riešená ako stavebnica, pomocou ktorej je možné zaistiť ľubovoľnú dopravnú výšku v rozmedzí 5 – 50 m. Samonosná šachta je zostavená z čiastkových šácht. Súčasťou zostavy je aj šachta s montážnymi otvormi, ktorá slúži na montáž dopravného pásu (na jeho spojenie) a na montáž korčekov. Spodná časť šachty je tvorená napínacou stanicou. V napínacej stanici je inštalovaný vratný bubon, ktorý je uložený vo valivých ložiskách v špeciálnom vedení, ktoré zaisťuje vertikálny pohyb napínacieho bubna v rozsahu 300 – 400 mm a zároveň zaisťuje utesnenie stanice. Napínanie je zabezpečené pomocou tyčí a závaží alebo pružinami. Hornú časť šachty tvorí hnacia stanica. Súčasťou hnacej stanice je hnací bubon s ložiskami a pohon. Pohon elevátora je tvorený násuvnou prevodovou skriňou s el. motorom. Spätná brzda, ktorá slúži na zabránenie spätného chodu pásma pri zastavení elevátora, je súčasťou prevodovky. Pohony nad 22 kW sú vybavené pomocnými pohonmi.
Prevedenie – korčekový elevátor je vyrobený z ocele triedy 11. Pri požiadavke na zvýšenú odolnosť proti opotrebovaniu je vykonávaná špeciálna úprava korčekov, ktoré sú v miestach najväčšieho abrazívneho namáhania opatrené návarom tvrdokovu. Sklzy násypu a výsypu sú z HARDOXU. Dopravný pás je zahraničná subdodávka (DUNLOP, SEMPERIT, SAVA).
Adresné prevedenie a špeciálne požiadavky je nutné konzultovať s výrobcom.
Kontaktujte našich odborníkov a využite bezplatnú konzultáciu bez záväzkov.